Det var ett tag sen jag skrev sist, när jag hade tid att skriva så lade plötsligt internet av. Det skedde på tisdagseftermiddagen och jag upptäckte snabbt att modemet var helt strömlöst, och detta var innan de stora åskvädren drog förbi oss. Det var en eftermiddag med vackert väder, och tack och lov hittade jag numret till bredbandsbolaget bland mina papper. De lovade att skicka mig ett nytt, på torsdagen skulle jag förhoppningsvis ha det.

Men nu går jag händelserna lite i förväg, förra lördagen hade jag besök över dagen, det var makens barndomsvän Mona som kom och hälsade på. Det var ett underbart väder så vi satt ute på terrassen på hotell Kullaberg och avnjöt Möllespätta. En njutning för kropp och själ.

I måndags beslöt jag mig för att den gamla ”tjock-tv:n” från London hade gjort sitt, jag åkte in till en lokal radiohandlare och beställde platt-tv, det var på tiden. Den levererades redan dagen efter, och den gamla ”trotjänaren” blev bortforslad till tippen, härligt!

På onsdagen kom makens halvsyster och man för att hjälpa mig att städa i gäststugan inför helgens besök, lite senare kom även deras dotter och man. Vi firade midsommar ihop för ca 5 år sedan och sade att vi skulle göra om det flera gånger. Nu blev det ju aldrig så av naturliga orsaker, men det var så kul att se dem igen.

Torsdagen inleddes med pedikyr hos en kompis i Höganäs, så underbart med fotvård, det var behövligt. Sen rusade jag vidare, min bankkvinna bjöd mig på lunch på restaurang Bryggan i Höganäs hamn. Vid tog dagens, pyttipanna, det smakade riktigt gott med kött efter all fisk. Väl hemkommen igen kollade jag brevlådan, ingen lapp om nytt modem, jag var riktigt besviken! Man är verkligen handikappad utan internet.

Jag skulle in till Höganäs en gång till under eftermiddagen, bl a för att kolla upp i växthuset när man säljer oxelplantor för häckplantering. Tack och lov så checkade jag brevlådan en gång till, och där låg ett brev från Schenker att modemet kunde avhämtas hos en tobaksaffär, tack och lov. Så på kvällen var internet igång igen.

Blandat från förra veckan och idag:

I fredags var det dags för årets ”joint venture”, vi skulle träffas ett gäng hos mig över helgen. Eftersom flera av besökarna kom långväga så hade jag gott om tid att åka in till Höganäs och handla frukostmat, besöka systembolaget och hämta kvällens räksmörgåsar.

De som bilat från Stockholm kom strax före 21.30, så det blev nästan spanska middagstider. Vi var alla bra trötta och nöjda när vi lade oss runt midnatt. Vi hade stora förhoppningar om lördagen eftersom väderprognosen lovat fint väder.

Helgens ”joint-venture”:

Redan på sena fredagskvällen innan sängdags kunde vi se blixtarna på himlen över Danmark. Klockan fem på morgonen tror jag alla var mer eller mindre vakna efter allt muller och dundrande, det bådade inte gott.

På lördagsmorgonen var allt hyfsat lugnt, vi tog ut stolsdynorna till trädgårdsmöblerna och kunde ta vårt kaffe i trädgården. Men det var kortvarigt, sen kom regnet och efter det åskan!

Jag vet inte exakt var klockan var när vi skulle in till Höganäs för att handla resterande mat för helgen. På vägen in stannade vi till vid Krapperups slott. Det regnade lite lätt när vi gick från parkeringen. Väl inne i slottsboden så brakade ovädret loss, blixten slog ner alldeles i närheten, strömmen gick och sen kom syndafloden.

När vi till sist kom in till ICA i Höganäs såg det ut som jag duschat med kläderna på, jag var dyblöt och jag var inte ensam! Vi fick handlat i alla fall och det första jag gjorde när vi var tillbaka i sommarhuset var att byta om till träningsoverall.

Vi hade en jättemysig lördagskväll, trots ovädret. Vi lyckades tom grilla, fast jag fick ta fram golfparaplyet för att skydda grillen och grillkocken utomhus.

Vädret vände i morse, vi kunde skönja blå himmel, men det blåste som bara den. Innan besökarna lämnade bilade vi upp till Kullens fyr för att se den vidunderliga utsikten och få en liten promenad.

Jag han precis komma hem när en väninna från Madrid ringde, Katarina som nyligen flyttat tillbaka till Sverige efter många år i Spanien. Vi gick husesyn hemma och fikade i trädgården Helt plötsligt var det ett fantastiskt fint väder, så sen tog vi tog en promenad ner till hamnen och piren med hennes fina hundar. Det var så trevligt att ses igen!

För en timme sen blev himlen nattsvart och nu regnar det igen, regn är ok, men jag vill inte uppleva de senaste dagarnas åskväder igen.

I morgon blir det lugna puckar, på tisdag bilar jag upp mot Göteborg för att träffa mamma och goda vänner senare under helgen. På återseende…